Błazen  

the Jester
Motto: „Jeśli nie mogę tańczyć, nie chcę być w twojej rewolucji”

oryg. the Jester – w przeszłości człowiek, którego zadaniem było opowiadanie dowcipów i rozśmieszanie ludzi. (ang. def. Cambrige Dic.)
Błazen – w przeszłości osoba mająca zabawiać, rozweselać na dworze królewskim (pol. def. sjp PWN)

Archetyp Błazna zawiera klauna, wesołka i każdego, kto uwielbia się bawić lub śmiać. Niektóre przykłady to małe dzieci z ich żartobliwością i spontanicznością. Wielu komików telewizyjnych i filmowych przyjmuje ten archetyp.
Błazen chce się po prostu dobrze bawić. Głównym pragnieniem jest bycie spontanicznym, odzyskanie dziecięcej radości, śmiech, żart, a nawet figle. Postacie Błazna cieszą się życiem i interakcją dla samych siebie. Błazen pragnie być duszą towarzystwa, a jego ojczystym siedliskiem jest plac zabaw, bar w sąsiedztwie, pokój rekreacyjny i wszystkie miejsca, gdzie można się dobrze bawić. Podczas gdy zarówno Zwyczajny człowiek, jak i Kochanek cenzurują samych siebie, aby dopasować się lub przyciągnąć innych, Błazen pozwala się rozluźnić, demonstrując ożywczą wiarę, że można być sobą i można być akceptowanym, a nawet adorowanym przez innych.


Błazen może być również znany jako wesołek, oszust, śmieszek, żartowniś, komik, klaun lub figlarz.

Podstawowe pragnienie: żyć chwilą z pełną radością,
Cel: dobrze się bawić i rozjaśnić świat,
Strach: nuda lub bycie nudnym,
Strategia: baw się, żartuj, bądź zabawny,
Pułapka: marnowanie życia,
Dar: radość.

Poziomy Błazna
Wezwanie: znużenie, nuda,
Poziom pierwszy: życie jako gra, zabawa,
Poziom drugi: spryt używany do oszukiwania innych, wychodzenia z kłopotów i znajdowania sposobów na ominięcie przeszkód, transformacja,
Poziom trzeci: życie przeżywane tu i teraz, dzień po dniu,
Cień: pobłażanie sobie, nieodpowiedzialność, złośliwe figle.

Błazen jest obiecującym archetypem zapewniającym tożsamość markom:
> których użycie pomaga ludziom przynależeć lub czuć przynależność,
> którego funkcja pomaga ludziom dobrze się bawić,
> z cenami od umiarkowanych do niskich,
> produkowane i/lub sprzedawane przez firmę o kulturze organizacyjnej lubiącej zabawę i swobodę,
> które należy odróżnić od zarozumiałej, zbyt pewnej siebie marki o ustalonej pozycji.

Przykłady archetypu: Charlie Chaplin, Mae West, the Marx Brothers, Lily Tomlin, Steve Martin, Jay Leno, głupcy Szekspira, majsterkowicz Yankee, AlkaSeltzer (1969), Pepsi


 

Komentarze

Popularne posty