Zwyczajny człowiek
the Everyman
Motto: „Wszyscy mężczyźni i kobiety są sobie równi”
oryg. the Everyman – osoba (...) bardzo typowa i zwyczajna, z podobnymi doświadczeniami lub cechami jak większość ludzi. (ang. def. Cambrige Dic.)
Zwyczajny człowiek – jeden z wielu, niewyróżniający się. (pol. def. sjp PWN)
Zwyczajny człowiek demonstruje zalety bycia zwyczajną osobą, taką jak inni. Możesz pomyśleć o postaci Everymana ze średniowiecznych moralitetów, o idei „zwykłego człowieka” w teorii politycznej i retoryce oraz o duchowym wpływie Grobu Nieznanego Żołnierza. Identyfikacja z tym archetypem napędzała sukces długiej linii populistycznych polityków, gwiazd filmowych i kadry kierowniczej „ze wspólnym akcentem”.
Kiedy archetyp Zwyczajnego człowieka jest aktywny w jednostce, osoba ta może ubierać się w robotnicze ciuchy lub w inny popularne ubrania (nawet jeśli jest dość zamożna). Może mówić w sposób potoczny i być zniechęcona elitaryzmem w jakiejkolwiek formie. Podstawową wartością jest to, że każdy ma znaczenie - tak po prostu. Credo polega na tym, że dobre rzeczy w życiu należą do każdego jako prawo z urodzenia, a nie tylko do arystokracji czy nawet merytokracji.
Zwyczajny człowiek może być również znany jako dobry chłopak, stary znajomy, zwykły człowiek, facet lub dziewczyna z sąsiedztwa, realista, sztywniak, dobry obywatel, dobry sąsiad
Podstawowe pragnienie: połączenie z innymi,
Cel: przynależeć, wpasować się,
Obawy: wyróżnianie się, pozory arogancji i w rezultacie bycie wygnanym lub odrzuconym,
Strategia: rozwijanie zwykłych, solidnych cnót, wspólny dotyk, wtapianie się,
Pułapka: zrezygnuj z siebie, by się wtopić, w zamian za jedynie powierzchowne połączenie,
Dar: realizm, empatia, brak udawania.
Poziomy Zwyczajnego człowieka
Wezwanie: samotność, wyobcowanie,
Poziom pierwszy: sierota, czuje się opuszczona i samotna, szuka afiliacji,
Poziom drugi: dołączanie, nauka łączenia, dostosowywania się, przyjmowania pomocy i przyjaźni,
Poziom trzeci: humanitarny, wierzący w naturalną godność każdego człowieka bez względu na jego zdolności czy okoliczności,
Cień: ofiara, która woli być wykorzystywana, by tylko nie być sama, lub uczestnik motłochu linczowego, chętny zgodzić się na nadużycia, aby być jednym z gangu.
Archetyp Zwyczajny człowiek zapewnia dobrą tożsamość markom:
> których użycie pomaga przynależeć lub czuć się przynależnym,
> którego funkcją jest coś powszechnie używanego w życiu codziennym,
> z cenami umiarkowanymi do niskich (lub ekskluzywną wersją produktu, która zwykle byłaby niedroga),
> produkowane lub sprzedawane przez firmę o niższej kulturze organizacyjnej,
> które chcą wyróżnić się w pozytywny sposób od droższej lub bardziej elitarnej marki.
Przykłady archetypu: VISA, GEICO
Komentarze
Prześlij komentarz